21 Grams / 21 Gram (R Rated)

Posted on 16/07/2011

0


Movies_0-9__21_Grams_009358_

“ The earth turned to bring us closer.

It turned on itself and in us,

until it finally brought us together in this dream*.”

[IMDB]

“İnsan ölürken tam 21 gram kaybeder. Herkes. 21 grama ne sığdırabilirsin? 5 tane bozukluk, bir sinekkuşu, bir bar çikolata. Kaç hayat yaşar, kaç kez ölürüz?”

Meksikalı yazar Guillermo Arriaga Jordán ve yönetmen Alejandro González Iñárritu’dan ağır bir yaşam betimlemesi. Film hiçbir geometri ile açıklanamayacak bir kurgu ile önümüze karışmış bir aile albümünden resimler gibi dağılırken neler okuyoruz? Tutkular, zayıflıklar, değişmeye çalışan bir adamın sancıları ve hiç değişmeyeceğini çoktan kabul edip teslim olmuş gibi görünen birinin kendini yeni bir kalpte arayışı. “Don’t buckle under the weight of a heavy heart / Ağır bir kalbin yükü altında ezilme**” Saatler geçmiş gibi hissediyoruz ilk (ve son) gizemi nihayet çözebildiğimizde, ama yalnızca yarım saat ilerledik hikâyede.  “bu kamyonu bana İsa verdi. Onu almamı O istedi.”

Hikâye; yönetmenin bir yerde ‘kardeş filmler’ diye nitelendirdiği filmi  Amores Perros gibi yürek parçalayan bir araba kazasının etrafına serpiştiriliyor. 3 ayrı insan gözlerimizin önünde yavaş yavaş oluşurken, daha ilk sekanslarda sonunu gördüğümüz hikâyenin eksik parçalarını birleştiriyoruz. Ölüm ve trajedi teması Arriaga ve González Iñárritu’nun imzaları gibidir. Senaryo hiç ilgisi yokken talihsiz olaylarla kaderleri birbirine dolanan insanlar ve aileler üzerinden aktarılır. 21 Gram da kamera acıları hep dar ve yakın, sanki orada durmuş aralarında onlara bakıyoruz hissi veriyor. Yönetmen kurguladığı insanlara yaklaşıp hislerini içselleştirmemizi istemiş gibi.

Olaylar karakterden karaktere, mekândan mekâna ve zamandan zamana atlanarak anlatılıyor. Sadece script ve oyunculuk değil, şimdi kimin hayatının hangi dönemindeyiz anlamamız için farklı renk paletlerinden oluşan görsel bir dizayn kullanılmış. Zaman zaman hasta ve hayatının anlamını çoktan yitirmiş gibi görünen Paul’un hayatı serin  renklerden oluşmaktadır. İnsanı adeta üşütür ve yalnızlaştırır. “Bir hastane köşesi, ölümün bekleme odası”. Jack; eski mahkûm, inanmak, İsa aşkına, dava ve dayanmak, ayakta kalmak: hayatı daha sıcak tonlarda. Christina ise değişen ve altüst olan hayatıyla skalada araya bir yere denk geliyor. Kurgu klimaksa ilerledikçe karakterler birbirine -fiziksel olarak da- yaklaşıyor ve kontrast, keskinlik artıyor. Çekimlerden önce değişik tonlar, lensler ve grainlerle saatlerce çalışılmış ve sonuç izlerken şuurlu olarak fark etmesek bile işlenişi geliştirmiş ve filmin görsel etkisini artırmış..

Korkarım film aslında bana pek fazla bir şey söyleyemiyor. Çoğunda karakterler yalnız, dipte, uçurumun kenarında, ama boşlukta asılı ve temelsiz duruyorlar. Bu insanların veya insanlığın dayanacak gercekten hiç bir şeyi olmayabilir mi? Dramatik etkisi yüksek ve olması gerektiği gibi görünüyor fakat bu yeterli mi? Bir yerlerde Arriga’nın hikayeleri bizim gördüğümüz sıra ve şekilde yazdığını okudum (yani film çoğumuzun düşündüğü gibi bir edit harikası değil!). ‘Senaryo yazarı’ olarak anılmaktan nefret eden ve bir yazar olduğunun altını çizen Arriga’nın yazarken ve kurgularken çok eğlendiğine kuşkum yok, film çarpıcı ve ağır içeriğine rağmen olası ‘anlam’dan yoksundu. Yaşam betimlemeleri ve insanın hallerine ağıtlar; üzerlerindeki tüm emek ve teknik parıltılarına rağmen yazarın ‘çileli dünya yürüyüşümüze’e dair sancılarını yansıtmadığı taktirde, gerekli samimi duyguları uyandırmıyor, bir misafirlikte zaman doldurmak için indirilen aile albümleri gibi; nasıl müthiş bir yaşanmışlık, kurgu ve tat taşıyor olursa olsun belli bir zaman sonra sıkıyor ve ben bunlara neden bakıyorum demekten kendinizi alamıyorsunuz.

.

.

Taglines: This Fall, fate weighs in.

Kaynaklar : Imdb, Wikipedia, American Cinematographer December 2003, * The Earth Turned To Bring Us Closer -  Eugenio Montejo,  İngilizceye tercüme: Peter Boyle, **Cruising Paradise – ”The Hero is in His Kitchen”

Rated R for language, mild nudity, sexuality, some violence and drug use.

About these ads
Posted in: Filmler